Home » Artiklar » Artikelserie » Hälsohörna 9 – ÄT FISK! Varför? Vilka typer? Hur? Del 2: Vilka typer av fisk ska vi äta?

Hälsohörna 9 – ÄT FISK! Varför? Vilka typer? Hur? Del 2: Vilka typer av fisk ska vi äta?

 

I föregående artikel (Del 1: Varför bör vi äta fisk?) nämnde vi vissa viktiga fördelar med att äta fisk. Vårt fokus var på fiskfettet omega-3. Och vi diskuterade varför det är viktigt att ha konstanta intag av omega-3.
I islam avrådes man från att äta fisk som saknar fiskskal. Fiskarter, däribland de med fiskskal, delas in i tre typer baserad på hur stor mängd bra fett (däribland omega-3) varje typ innehar. För att få rent protein, så kan man fokusera sig på ”Magra” fiskar. Men om man vill också berikas med de goda fetter, främst omega-3, så bör man fokusera på ”Medelfeta” eller ”Feta” fiskar. För detaljer, se tabellen nedan som är hämtad från livsmedelsverkets hemsida. Notera att baserad på vår undersökning har alla nedan fiskar fiskskal.

Främst på grund av människans miljöföroreningar, finns det idag olika typer av giftiga ämnen i havet som levande organismer, däribland människor, inte kan metabolisera. Dessa ämnen, såsom kvicksilver eller dioxin och PCB, förblir i kroppen hela livet efter intag. Stora mängder av dessa ämnen kan vara mycket skadliga. Större fiskar som äter små fiskar, innehåller stora mängder av dessa ämnen. Detta eftersom varje liten fisk som de konsumerar innehåller små mängder av dessa ämnen. Därmed, den stora fiskens ansamling av dessa ämnen som ackumuleras under flera år, är mycket större än organismer som inte äter andra fiskar. Därmed, rekommenderas det att man försöker hålla sig till små fiskar. Barn och gravida bör vara extra vaksamma vidrörande detta. Vår rekommendation är små sill eller makrill som både har mindre mängder av dessa ämnen, samt innehåller stora mängder av omega-3.

  I föregående artikel (Del 1: Varför bör vi äta fisk?) nämnde vi vissa viktiga fördelar med att äta fisk. Vårt fokus var på fiskfettet omega-3. Och vi diskuterade varför det är viktigt att ha konstanta intag av omega-3. I islam avrådes man från att äta fisk som saknar fiskskal. Fiskarter, däribland de med fiskskal, delas in i tre typer baserad på hur stor mängd bra fett (däribland omega-3) varje typ innehar. För att få rent protein, så kan man fokusera sig på ”Magra” fiskar. Men om man vill också berikas med de goda fetter, främst omega-3, så bör man…

Review Overview

User Rating: 4.83 ( 2 votes)

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte att publiceras. behövliga fält är markerade Required fields are marked *

*

x

Check Also

kortare handläggningstider för studenter

Internationella studenter som vill studera i Sverige har nu kortare handläggningstider om man jämför med ...