ArtiklarDagens Muslim 30LedarartiklarTidningsnummer

Etikett för närvaro i sociala medier

I samband med sommarsäsongens ankomst börjar lovet för elever och studenter. Många arbetande kommer också att ha semester under en del av sommaren. Sommarlovet brukar vanligtvis ge upphov till att fler människor vänder sig till sociala medier. Självklart kan man hitta en hel del bra och nyttigt innehåll i dessa medier, men dess negativa aspekter orsakar också många problem för folk. Av den anledningen är det viktigt att vi definierar etiketter för oss själva för användning av detta utrymme så att vi kan använda denna stora informationskälla på ett hälsosamt sätt, samtidigt som vi vidhåller respekt för människors privatliv och inte skapar några problem för andra. I denna artikel kommer vi att försöka ta itu med denna fråga med hjälp av verser i den heliga Koranen och traditioner från Profeten (Gvhf) och hans familj (fvmd).

Islam har gett oss många råd om hur man socialiserar och kommunicerar med folk. Människors privatliv respekteras i islam, och ingen, på vilken nivå som helst, har rätt att lägga sig i andras privatliv. Till exempel läser vi i vers 12 i kapitlet al-Hujurat: ”Å ni som tror, undvik misstankar i stor grad, säkerligen är vissa misstankar synder. Spionera inte och baktala inte varandra…!” Här vill Gud, den Upphöjde, tydligt att de troende inte ska spionera på andras liv och inte heller att de ska tala bakom ryggen på folk.
Att spionera på andras liv och att baktala är i synnerhet en tydlig negativ konsekvens av sociala medier. Tyvärr diskuterar vissa människor med varandra om saker i sociala medier utan att vara medvetna om att det är tydliga exempel på att lägga sig i andras liv och att baktala.
Så fort någonting skrivits mot en person och att personen smutskastats delar vi av oss det vidare omedelbart till andra. Eller så kommenterar vi andras beteenden eller handlingar i olika chattar och kanaler utan att vi är medvetna om att denna handling är baktal. Även om vi antar att det vi säger om dem också är sant borde vi ändå inte prata bakom dem och mot dem. Abu Dharr al-Ghifari, en av Profeten Muhammeds (Gvhf) närmaste kompanjoner, hade en konversation med profeten (Gvhf) om baktal och dess betydelse som är lärorik och värd att höra: ”Jag sa: ”Vad är baktal, å Guds Sändebud?” Profeten sa: ”Att tala om sitt syskon om något han ogillar.”
Jag sa: ”Är det baktal ifall den bristen finns hos honom, å Guds Sändebud?” Profeten sa: ”Det är baktal ifall den finns, och förtal ifall den inte finns.””

Här hänvisar vi till tre traditioner från Guds Profet (Gvhf) gällande att spionera på andras liv. Profeten (Gvhf) sa: ”Jag har inte fått i ansvar att forska i människors hjärtan, och inte heller att undersöka i deras inre.” Han sa även: ”Forska inte om människors religion och tro, annars kommer du att bli kvar utan vänner.” I en annan tradition sa Profeten (Gvhf): ”Å den grupp som accepterat islam muntligt samtidigt som tro inte nått era hjärtan! Klandra inte muslimer och sök inte efter deras fula dolda handlingar!”

Därmed måste vi se till att undvika att spionera och att lägga oss i andras liv samt hålla oss undan från baktal när vi är ute på internet / sociala medier. Innan vi delar någonting med andra måste vi alltid vara försiktiga med att vi inte svärtas av dessa två stora synder.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button